Księgowe zamknięcie roku 2025 w podmiotach leczniczych
TERMIN I MIEJSCE SZKOLENIA
- 19 i 23 stycznia 2026 r. od godz. 09.00 do 15.30 ( 16 godz. lek.)
- Szkolenie prowadzone jest w formule on-line, (tzw. webinar). Każdy uczestnik dzień wcześniej otrzyma link z dostępem do platformy.
Szkolenie skierowane jest do pracowników działów finansowo-księgowych, kontrolingu i kosztów, głównych księgowych, dyrektorów finansowych podmiotów leczniczych, kontrolerów i audytorów oraz osób zainteresowane tematyką szkolenia.
I dzień
19 stycznia 2026r. od godz. 9:00 -15:30 ZAMKNIĘCIE ROKU W ASPEKCIE RACHUNKOWYM
Prowadząca – Pani Zuzanna Świerc - specjalistka w zakresie gospodarki finansowej i rachunkowości podmiotów leczniczych, wykładowca szkoleń dla kadry zarządzającej i księgowych podmiotów leczniczych.
II dzień
23 stycznia 2026r. od godz. 9:00-15:30 ZAMKNIĘCIE ROKU W ASPEKCIE PODATKOWYM
Prowadząca- Pani Małgorzata Mazurkiewicz - biegły rewident, wykładowca SKwP z zakresu prawa podatkowego i rachunkowości.
PROGRAM
I dzień 19 stycznia 2026r. od godz. 9:00-15:30
ROCZNE SPRAWOZDANIE FINANSOWE PODMIOTU LECZNICZEGO – uwarunkowania prawne, systemowe, organizacyjne
- Formalne aspekty zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego
- regulacje prawa bilansowego dla różnych form prowadzenia działalności leczniczej (spółki/spzoz)
- sprawozdanie z punktu widzenia jednostki: uproszczenia w ewidencji i sprawozdaniu, większa szczegółowość danych, specyfika prowadzonej działalności
- krajowe i międzynarodowe standardy rachunkowości oraz sprawozdawczości finansowej – jak i kiedy je stosować?
- rola organów nadzorczych i tworzących
- e-sprawozdanie w podmiocie leczniczym - uwarunkowania informatyczne i organizacyjne
- Polityka rachunkowości czyli jak przygotować użyteczne sprawozdanie finansowe z uwzględnieniem specyfiki jednostki
- zasady istotności, memoriału, kasowa, ciągłości – w optyce jednostki sporządzającej sprawozdanie
- wyłączenia, uproszczenia i uszczegółowienia w ewidencji księgowej i sprawozdaniu finansowym – kiedy, jak i w jakim celu można je stosować
- plan kont a automatyczne generowanie sprawozdania
- Harmonogram prac związanych z księgowym zamknięciem roku 2025
- Inwentaryzacja aktywów i pasywów
- organizacja i dokumentacja procesu inwentaryzacji w jednostce
- terminarz czynności
- szczególne kategorie majątkowe w podmiocie leczniczym i zasady ich inwentaryzacji: zapasy materiałów medycznych, obce środki trwałe i zapasy (komisy), środki trwałe w budowie
- e-inwentaryzacja
- rozliczenie inwentaryzacji jako warunek jej skutecznego przeprowadzenia
- Kategorie o istotnym wpływie na wynik finansowy podmiotu leczniczego, ich wycena i prezentacja w sprawozdaniu
- przychody za świadczenia niewykonane i nadwykonane,
- korekty przychodów okresu bieżącego i lat ubiegłych
- dotacje na programy zdrowotne, kształcenie kadr medycznych, remonty i dofinansowanie wynagrodzenia
- amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych a wartość istotna środka trwałego
- kredyty, pożyczki i inne zobowiązania finansowe oraz obsługa zadłużenia
- rezerwy
- rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów
- Prezentacja majątku trwałego i obrotowego podmiotu leczniczego
- wartości niematerialne i prawne
- środki trwałe
- zapasy
- środki pieniężne
- Kapitały i fundusze w sprawozdaniu finansowym
- operacje na kapitale/funduszu podstawowym
- rozliczenie wyniku finansowego z kapitałem/funduszem zapasowym
- skutki błędów lat ubiegłych rozliczane z kapitałem/funduszem własnym
- Badanie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego
- wybór podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego, cel badania i obowiązki podmiotu badanego
- procedura opiniowania i zatwierdzenie sprawozdania podmiotu leczniczego
- obowiązki podmiotu leczniczego po zatwierdzeniu sprawozdania
- Informacja dodatkowa
- zakres wymagany przepisami ustawy o rachunkowości
- schematy/tabele/noty dla wybranych zagadnień
- specyfika działalności leczniczej i jej obraz w informacji dodatkowej
- zdarzenia istotne dla sytuacji jednostki ich obraz w sprawozdaniu
- Postępowanie z wynikiem finansowym
- podział zysku w spzoz/spółce prawa handlowego
- pokrycie straty w spzoz/spółce prawa handlowego
- kompetencje organów jednostki
- ograniczenia prawne
- znaczenie opinii biegłego rewidenta
- Konsultacje w zakresie tematycznym szkolenia
II dzień 23 stycznia 2026r. od godz. 9:00-15:30
Program szkolenia:
I. Bieżące, istotne zagadnienia w rozliczaniu VAT w roku 2025 i przygotowanie zmian nadchodzących w roku 2026:
- rasy rejestrujące w latach 2025-2027
- obowiązki i terminy – harmonogram wdrażania KSeF
- wystawianie i odbieranie e‑faktur
- struktura FA(3) – elementy składowe
- załączniki do faktur – zasady i możliwości przesyłania w KSeF
- system online i offline oraz kody QR
- zmiany w obiegu dokumentów i rola archiwizacji
- faktury w obrocie krajowym i zagranicznym
- uwierzytelnianie, tokeny, certyfikaty
- wzrost limitu zwolnienia podmiotowego w VAT w roku 2026
- Interpretacje i orzecznictwo dotyczące podmiotów leczniczych w obszarze podatku od towarów i usług
II. Bieżące zagadnienia i nadchodzące zmiany w przepisach ustawy o podatkach dochodowych:
- Struktura JPK_KR_PD i JPK_ST_KR – zmieniony termin wysyłki do KAS, praktyczne zagadnienia związane z oznaczeniami kont znacznikami PD
- Przygotowanie podmiotu leczniczego do sporządzenia rozliczenia rocznego w podatku dochodowym od osób prawnych – zagadnienia praktyczne związane z przygotowaniem noty podatkowej i deklaracji CIT-8
- Interpretacje i orzecznictwo dotyczące podmiotów leczniczych w obszarze podatku dochodowego
III. Bieżące zagadnienia i nadchodzące zmiany w przepisach ustawach o podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych:
- Zmiany stawek i limitów w przepisach ustaw podatku dochodowym
- Interpretacje i orzecznictwo dotyczące podmiotów leczniczych w obszarze podatku dochodowego
IV. Bieżące zagadnienia i zmiany w innych przepisach – KAS, OP, podatki i opłaty lokalne
- nowelizacja ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT, która wchodzi w życie 1 października 2025 r. – nowe zasady składania i korygowania deklaracji w przypadku kontroli skarbowej
- Ordynacja podatkowa – m.in. :
a) nowe zasady naliczania odsetek od zaległości podatkowych w przypadku kontroli,
b) zmiany dotyczące raportowania schematów podatkowych,
3. Podatek od nieruchomości - Interpretacje i orzecznictwo dotyczące podmiotów leczniczych
V. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia, dyskusja
WYMAGANIA SPRZĘTOWE
Do wzięcia udziału w szkoleniu niezbędny jest komputer stacjonarny, laptop, tablet lub telefon komórkowy z obsługą dźwięku.
OPŁATA
Odpłatność OD 1 OSOBY ZA 2 DNI SZKOLENIA WYNOSI:
- 850 zł brutto od osoby
- 800 zł brutto od osoby - cena dla członków SKwP*
*Warunkiem uzyskania zniżki dla członków, jest na bieżąco uregulowana składka członkowska.
Należność za udział w szkoleniu prosimy wpłacać na rachunek bankowy Oddziału Okręgowego SKwP w Gorzowie Wlkp. Pekao S. A. I Oddział w Gorzowie Wlkp. nr 44 1240 3549 1111 0000 4431 1081
Opłatę prosimy uiścić po otrzymaniu zawiadomienia z potwierdzeniem realizacji szkolenia.
Cena obejmuje
- wykład wraz z autorskimi materiałami szkoleniowymi
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
Materiały i zaświadczenie zostaną wysłane na adres mailowy uczestnika.
W RAMACH SZKOLENIA ZAPEWNIAMY
- udział w szkoleniu, możliwość zadawania pytań,
- materiały szkoleniowe w formie elektronicznej (plik pdf),
- zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu.
INFORMACJE DOTYCZĄCE UDZIAŁU W SZKOLENIU
- Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest pisemne zgłoszenie (przycisk ZAPISZ SIĘ) oraz dokonanie wpłaty najpóźniej na 1 dzień przed terminem szkolenia.
- Karta zgłoszenia jest prawnie wiążącą umową zawartą pomiędzy organizatorem szkolenia a zgłaszającym.
- Rezygnacja za udział w szkoleniu wymagana bezwzględna forma pisemna za pośrednictwem poczty mailowej najpóźniej na 3 dni przed szkoleniem.
- Szkolenie odbędzie przy użyciu platformy do zdalnego prowadzenia zajęć, za pomocą specjalnej platformy ClickMeeting umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy na czacie
- na wskazany adres e-mail uczestnik otrzyma zaproszenie do spotkania video z wykładowcą za pośrednictwem programu/aplikacji ClickMeeting, prosimy o podawanie własnego adresu e-mail.
- Wymagania techniczne: komputer z kamerą i głośnikiem, dostęp do Internetu ( przeglądarka Chrome lub Edge)
- Realizacja szkolenia jest uzależniona od zainteresowania powyższą tematyką.
Serdecznie zapraszamy!